NO99 pälvis Euroopa teatrimaailma kõrgeima tunnustuse!
European Theatre Prize New Realities on kõrget klassi tunnustus. Varasemate laureaatide seast leiame näiteks Romeo Castellucci, Kristian Smedsi, Anton Vassiljevi, Thomas Ostermeieri ja paljude teiste nimekate Euroopa teatrikunsti ja -mõtlemist mõjutanud loovisiku nime. Nüüd on selles uhkes rivis ka NO99.
NO99 mõestab end Eesti teatrina Euroopas ja Euroopa teatrina Eestis. Teatri loominguline juht, Eesti Lavastuskunstnike Liidu liige Ene-Liis Semper ütles, et preemia on trupile suur tunnustus ning preemia nimetusest paneb ta rõhu sõnale „reaalsus“.
„Meie jaoks on olnud algusest peale suur vahe “realismi” ja “reaalsuse” vahel. Esimene imiteerib, aimab järele, kopeerib, teine on aga tõeliselt “siin ja praegu”. See tähendab näitlejate väga tugevat energiat, lavaliste kujundite nüüdisaegsust, suhestumist kriitiliselt kaasaja problemaatikasse, aga ka tehnilise personali paindlikkust. Mina nimetaksin seda [meie] põhimõtteliseks kunstiliseks hoiakuks. Mis vormi see hoiak ühes või teises lavastuses võtab või mis teemasid puudutab, on juba järgmine küsimus,“ arutles Semper.
Teatrisaal, publiku ja teatritegijate kohtumispaik, pole iial hermeetiline. Kõik, mis toimub tänaval, üldse avalikus ruumis, poliitikas, ka inimeste peades ja hingedes, jõuab alati koos publiku ja näitlejatega saali ning elab seal oma elu edasi. Mis resoneerib täna, ei pruugi mõjuda enam homme. Teatrist tulles oleme kõik natuke muutunud inimesed.
Ene-Liis Semper mõtiskles, et kui teatri tegijad ei loo lavastusi eesmärgiga maailma muuta, siis ei olegi teatril mõtet. „Küsimus ei ole ainult teatri mõjust päevapoliitilistele otsustele, vaid igasugustele otsustele, reaktsioonidele, mõtetele. Kui mõni lavastus liigutab vaatajas midagi, nii et ta avaneb näiteks tulevikus kergemini õrnusele, siis on see teatri suur võit ning samamoodi poliitiline.“
Aga näiteks sotsiaalmeedia, see emotsioonide „kiirtoit“, mõjutab ju teadvust ja teadmisi kiiremini?
„Teatrit ei saa ega tohi kõrvutada tweediga, mis on “efektiivne”, kuna on “tabav” ja hetkega omastatav. Teater töötab ju eelistatavalt emotsionaalsel ning katartilisel tasandil, mitte ratsionaalsel. See on ka see, mille eest meid vist tunnustati: et oleme seni, hambad ristis, keeldunud “allavoolu” minemast. Uued reaalsused on need, mida ehitatakse vaatamata rahva ootustele − sest neid ei oska keegi veel oodatagi,“ mõtiskles Semper.
Preemia üleandmise ajal detsembris on Teater NO99 kutsutud Rooma, kus antakse külalisetendused rahvusvahelisele teatrikogukonnale ning esitletakse oma senist loomingut paneeldiskussioonides.
Info kultuuriministeeriumi kodulehelt:
http://www.kul.ee/et/uudised/teater-no99-palvis-euroopa-teatrimaailma-oscari